11/2/09

JAWAPAN KPD KOMEN PEMBACA: TAJUK: GAMIS CUBA LAWAN DEMO ISA

KOMEN PEMBACA;

assalamu'alaikum... 1 perkara sahaja.. islam bersifat waqi'iyah.. fahami maksud sifat tersebut.. janagan menilai membute tuli sehingga merasakan "kite" sahaja yang betul.. setiap orang melakukan kesilapan(dipetik drpd hadis). so, manusia ini tidak fully perfect right. kalau rase "kite" je yang betul maknanya "kite" ni perfect la.. maksum??? jangan hanya pandai mengkritik.. kamu nak islam berpecah-belah disebabakan sikap kamu yang ego dan rase kamu sahaja yang betul..berlapang dada la kawan.. membantah ISA sangat baik.tapi caranya bagaimana??? adakah sekadar berdemonstrasi.. tiada dialog??? sebaba jiwa kamu hanya memberontak.. sebelum saya berhujah menggunakkan nafsu, lebih baik saya berhenti.. renungkan semula..



MENJAWAB KEPADA KOMEN BERKENAAN:

Nampaknya saudara tidak pernah mengkaji isu ISA ini terlebih dahulu. untuk pengetahuan saudara, isu ISA adalah isu lama dan telah diajak berbincang mengenainya sejak zaman berzaman. malangnya, pendekatan berbincang dengan UMNO ini adalah amat mengecewakan kerana UMNO dan BN tidak akan pernah menerima sebarang cadangan dan teguran daripada pihak pembangkang. jika saudari pernah mengkaji, isu memali yang membabitkan 14 orang syahid itu adalah hasil daripada pendekatan berlembut dengan UMNO.

kita(PAS) telah berkali mengajak berbincang akan hal ini namun akhirnya UMNO terus juga mahu menggagalkannya kerana UMNO fikir mereka sahaja yang hebat ketika itu dan ketika kini juga. akibat kita(PAS) tidak pernah mengambil pendekatan tegas seperti berdemo dan berkeraslah telah menyebabkan 14 nyawa terkorban di jalan Allah. (moga Allah berkati mereka). apapun, cara dialog yang telah berkurun diadakan itu tidak mendapat sebarang hasil dan UMNO terus bermaharajalela melalui penangkapan tanpa bicara itu.

akhirnya, tuan guru mengeluarkan arahan kepada semua jundullah dalam PAS supaya turun beramai-ramai tanpa senjata sebagai permulaan kepada menunjukkan marahnya kita terhadap sikap BN yang langsung tidak ambil peduli melalui pendekatan berlembut kita seperti dialog dan perbincangan. justeru, cara demonstrasi inilah yang telah membuka mata kerajaan zalim itu untuk mengkaji semula ISA. walaupun memakan masa yang agak lama, tetapi sekurang-kurangnya, mereka takut dan mereka telah membebaskan tahanan-tahanan yang tidak bersalah itu.

saya saran, saudara kaji dan selidik isu ISA ini yang telah diasaskan oleh British suatu masa dahulu. carilah orang yang mahir dalam politik dan undang-undang untuk menjelaskan isu ini lebih dekat. jangan cerca-merba blogger terlebih dahulu tanpa hujjah yang kukuh. jika tidak , anda telah gagal mengemukakan PRIMA FACIE dan BEYOND REASONABLE DOUBT dalam sistem perundangan sekular yang kamu agung-agungkan ini.

No comments: