2/26/10

KUASA MAHASISWA ISLAM UPM DIGAMBARKAN MELALUI GAMBAR WANITA SEKSI???

Sebelum-sebelum ini, banyak tulisan saya yang hanya diletakkan atas nama sahabat baik saya, UMMAH PROTECTOR, tetapi pada saat ini, saya mengambil keputusan untuk mengeluarkan artikel atas nama saya sendiri, PENA BERDARAH, agar segala macam isinya adalah menjadi dibawah tanggungjawab saya. Walaupun kini, sudah tidak bergelar mahasiswa lagi, namun, saya masih merasakan tanggungjawab yg berat bagi saya untuk menjadi mesin perungkai segala hal berkaitan mahasiswa memandangkan pengalaman yang saya ada ini Insha Allah dapat membantu menjadi pengkritik hebat bagi menaikkan ataupun menjatuhkan mahasiswa itu sendiri.

dalam artikel pertama yang ditulis atas nama saya sendiri ini, saya suka untuk melihat kembali sejarah perjuangan pelajar pro-islam atau mahasiswa yang mendokong perjuangan islam dan membela masyarakat. saya lihat, di UM, PMInya masih aktif walaupun kelihatan sedikit tenggelam. Di UKM, alhamdulillah juga kerana kelihatan UKM sedang membangkitkan suara siswa-siswi mereka bagi mencanakkan lagi sistem pemerintahan korup dalam pentadbiran UKM. Perkara yang baharu juga berlaku di UNISEL kampus Shah Alam. Saya baru sahaja selesai menjalankan satu program disana dan mendapati kampus UNISEL begitu aktif dengan aktiviti mahasiswa yang produktif. Bukan sahaja dari sudut kerohanian malahan dari sudut politik kampus dan luar kampus. Mahasiswa dan mahasiswi UNISEL kelihatan lebih berani malahan berganda kali lebih berani berbanding mahasiswa dari UITM dan kampus yang seumpama dengannya.

Balik sahaja dari tinjauan di UNISEL, saya membelek-belek laman sosial FACEBOOK dan menekan-nekan mana yang saya suka. terkeluar pula kalimah PERSATUAN MAHASISWA ISLAM UPM dan dari situ tersinggah pula di laman Pro-M UPM. Mulanya, saya menjadi amat seronok melihatkan perjuangan di UPM yang kononnya sedang membangun walaupun hakikatnya PRO-M atau dengan PMI nya itu sudah tewas teruk pada pilihanraya kampus yang lalu. seketika kemudian, saya tertekan pada bahagian foto. wah, kelihatan gambar seorang wanita seksi yang sedang berdampingan dengan seorang lelaki. gambar ini digambarkan oleh PRO-M UPM sebagai kuasa mahasiswa. hah!!!???kuasa mahasiswa?terkejut melihatkan si pengulas gambar itu yang agak islamik, tapi boleh mengibaratkan kuasa mahasiswa Islam sebagai gambar yang tidak syar'ie itu? keraguan terus timbul tentang perjuangan di UPM.

Ada dibawah gambar tersebut yang "condemn" dan menghentam tindakan PRO-M yang dikuasai PMI itu, dan ada juga yang meraikan tindakan PRO-M itu. Apa yang lebih mendukacitakan, yang meraikan itu, adalah muslimah yang boleh disifatkan sebagai dari kalangan yang faham islam manakala yang mengehentam itu pula hanya seorang lelaki biasa..mahasiswa biasa. Betapa malunya apabila dunia sudah terbalik.

yang lebih pelik lagi ialah, tiadakah tindakan yang sewajarnya diambil oleh pihak moderator laman tersebut setelah menerima komen seperti itu? Inilah susahnya kalau terlalu terbuka fikiran.

Apapun, saya melihat ini sebagai satu petanda kejatuhan besar PMIUPM DAN PRO-M UPM memandangkan pihak-pihak tertentu akan cuba mengambil kesempatan terhadap kelemahan-kelemahan ini. JIM, ISMA, ABIM, PKP, HT atau apa-apa sahaja nama jemaah lain akan mudah mempergunakan isu ini untuk mencari kelemahan PMI yang bernaung di bawah PAS. Impaknya, semakin sedikit mahasiswa-mahasiswi yang dapat dikader oleh PMI nanti.

p/s: link untuk melihat dalam facebook poster yang saya maksudkan

http://www.facebook.com/album.php?aid=12862&id=100000061918448#!/photo.php?pid=186682&id=100000061918448&fbid=106558656022864


gambaran kuasa siswa siswi Islam UPM?

No comments: