1/1/10

ADA APA DGN 1JANUARI???

Berderap mesej menibai masuk dalam inbox saya menjelang 12 malam sebelum masuknya 1 januari. Saya pun tak tau kenapa anak muda dan anak tua pun juga sibuk nak mengucapkan selamat tahun baru kepada sahabat handai dan saudara mara sempena tahun masihi ini? agama apakah mereka???

semasa Awal Muharam dulu, tidak ada pula mesej bertibai-tibai masuk kat handphone saya yang berjenama LG ini. namun, pada tahun masihi, berkumpul budak-budak Islam bermesej mengucapkan Happy New year. siap dengan ucapan dan doa sekali. jelas Kristian!!!

Untuk pengetahuan semua, tahun masihi adalah merupakan tahun rekaan kristian bagi menutup penggunaan tahun Hijrah. nama masihi itu sendiri pun diambil sempena nama Isa al-Masih. Jadi, tahun masihi adalah cara pengiraan tahun mengikut pengikut Kristian. Yang kita orang Islam sibuk-sibuk nak wish sana sini tu kenapa? tak sedar diri ke...

Wahai saudara seagamaku, kembalilah ke jalan yang benar. jangan biarkan usaha Kamal Attaturk untuk memadam sejarah Islam ini berkesan. kembalilah mengimarahkan penggunapakaian tahun Hijrah dalam amalan seharian kita. kalau nak tengok sekarang ni, berapa kerat sahaja orang-orang Islam yang masih ingat akan tahun Islam, tarikh Islam. Tarikh ahir sendiri pun tak tau dalam bulan Islam. ayuh, kembalilah!


berapa ramai orang islam masih menggunapakai kalendar hijrah pada zaman ini?

2 comments:

faizassyirazi said...

salam ziarah..salawat!

ummah protector said...

allahumma solli ala muhammad..wa ala ali muhammad