5/29/09

PPSMI: Pak Samad dan pejuang bahasa akan hantar memo

Beberapa bulan yang lalu, A.Samad Said isytihar, GMP akan hantar memorandum kepada semua Sultan dan Yang Dipertuan Negeri. Pak Samad memang kental jiwanya dengan bahasa. Begitu juga Prof Hasan. Walaupun dalam usia yang sebegitu, namun perjuangan mereka amat membanggakan rakyat dan umat Melayu. Mereka tidak gentar dengan senjata kimia. Mereka tidak serik dengan bedilan peluru gas pemedih mata yang mengandungi kandungan kimia yang tinggi dan membahayakan organ terpenting manusia iaitu mata.

Namun, lain pula ceriteranya di tempatku yang indah lagi berseri ini, KMNS. Amat mengerikan apabila aku terdengar bingkisan-bingkisan penghinaan terhadap perjuangan menegakkan bangsa dan bahasa ini. aku terpaksa berbangga dengan Cina dan India yang memuji kekentalan pejuang bahasa ibunda. Akan tetapi, aku amat dukacita dengan sikap anak Melayu yang membabi buta ini.

Begini alkisahnya. Mutakhir ini, memang kerap isu PPSMI dimainkan di dada-dada akhbar. Wartawan yang pembodek kerajaan tak habis-habis memburuk-burukkan para pejuang bahasa ini. maka “murtad”lah mereka sebagai seorang wartawan Melayu sebuah akhbar berbahasa Melayu. GMP dijelik-jelikkan dengan pelbagai cemuhan dan penghinaan. Nescaya, menyumpahlah nenek moyang kita terhadap mereka yang tidak mengendahkan bahasa.

Seorang pelajar, agak cemerlang prestasinya dalam akademik. Tetapi kebangangannya juga tidak dinafikan kerana kesialannya dalam soal PPSMI. Memang dah lama aku kenal dia. Kononnya berumah banglo yang besar di Springhill. Kononnya, asal dari keturunan yang kaya raya. Kononnya asal daripada keturunan yang bijak pandai. Satu lagi, dia juga berasal daripada keturunan UMNO Malaya. UMNO baru yang dipimpin oleh seorang buaya suatu masa dahulu. UMNO yang lama sudah lama berkubur sejak diharamkan oleh pihak mahkamah sebelum Mahathir menubuhkan UMNO baru.

Satu hari di sebuah bilik di asrama. Dia cuba melaga-lagakan hal ini. Tiba-tiba, dia mencemuh. Kononnya, demonstrasi jalanan memperjuangkan bahasa adalah sia-sia. Dia ini juga sibuk memperkecilkan rakannya yang sekelas kerana mempertahankan Pak Samad dan Prof Hasan. Dia langsung tidak melawan dan tidak memberi apa-apa ulasan ketika rakannya itu berhujah di dalam Kelas. Sebaik sahaja sampai ke bilikku, dia menghina caci rakannya yang berbadan sasa dan bersaiz besar itu. Kononnya tiada alasan untuk kita membatalkan PPSMI. PPSMI bagus katanya sedangkan berjuta sudah alasan dikemukakan oleh Pak Samad, Prof Hasan dan pakar-pakar pengkaji yang lain tentang keburukan PPSMI. Maka berdustalah dia sekali lagi.

Hatiku memberontak. Satu demi satu perdebatan. Hujah demi hujah dikeluarkan. Dia tergamam. Tidak memberontak. Mungkin kerana takut akan majoriti yang berada di aras pada masa itu semuanya memperjuangkan hak bahasa Melayu. Maka dia tersenyap kaku. Tanpa sebarang tindak balas.

Ini pula lain kisahnya. Di sebuah kafe yang amat lazat dan berkhasiat makanannya. Aku teruja. Sebaik meletakkan punggung di atas sebuah bangku, sekumpulan remaja yang sama-sama “murtad” bangsa sepertimana bekas ketua pemuda UMNO yang dahulu, cuba mempersoalkan demonstrasi jalanan pada awal mac yang lalu. Dia lupakah aku seorang pencinta bahasa. Seribu satu persoalan menghujaniku. Aku menjawab tanpa cemas. Aku tidak gagap dan cuba bertahan dengan jumlahnya yang enam menghujaniku yang seorang pada masa itu. Suasana kian tegang. Teh tarik di atas meja semuanya menjadi sejuk kerana masa yang lama digunakan sebelum menghirup hirupan pertama.

Dalam kesibukan menjawab segala persoalan yang dipermainkan, akhirnya aku berjaya mematah ketegangan. Mereka tewas. Tanpa was-was. Aku terus memberikan hujjah dengan berlandaskan apa yang ku galas. Bukti segala bukti. Mahasisiwa-mahasiswi sendiri menonjol diri. Maka tergamamlah mereka budak-budak bekas PDT. Kononnya masuk matrikulasi sudah boleh menjadi idola kepada diri sendiri. Maka berwaspadalah. Asap di mulut masih berkepul. Tangan dan kaki masih melayang memukul orang. Hanya suaralah yang menjadi penyelamat sebagai mempertahankan diri. Itulah kononnya pertikaikan pejuang bahasa. Maka aku kategorikan kau sebagai pendusta. Pengkhianat bangsa. Sialan yang ternilai kesialannya, segala pundak kezaliman hanya dibahumu yang hampir patah satu masa dahulu kerana nyaris dibelasah.

Seorang ahli gangster cuba mempertikaikan seorang ahli akademik yang telah diiktiraf oleh SPB YDP Agung. Maka tersilap besarlah. Sungguh, dia bukan orang melayu. Maka berambuslah dari tanah Melayu. Keesokan harinya, dia datang cuba mengakui kesilapannya. Rupa-rupanya senior dia pun tak sokong dia. Semuanya berpihak kepada pejuang bahasa. Maka dia sedikit “frust” dan kecewa. Maka akuilah dia akan kesilapannya. Aku pula? Menang bermaruah dan hujjah semua diterima. Berjaya ke arah bahasa.

No comments: