5/29/09

anwar = mahathir

Macam pelik sahaja apabila melihat tindak tanduk Anwar Ibrahim lewat kebelakangan ini. isu PPSMI yang diluap-luapkan oleh Anwar seakan-akan dia amat cinta kepada bahasa ibundanya. Mari kita imbas kembali melalui monolog dalaman pada masa Anwar menjadi menteri dahulu.

Jika tak salah saya, pada masa dahulu, semasa Anwar dalam BN, Anwar pernah dilantik sebagai Menteri Pelajaran. Masa tu, tulisan Jawi masih popular dan berkesan di negara kita. Namun, secara tiba-tiba sahaja, tulisan Jawi Diangkat oleh Anwar tetapi bukan dijulang setelah diangkat malah dicampak ke dalam tong sampah setelah diangkat. Anwar rupa-rupanya yang berperanan dalam memansuhkan tulisan Jawi di Malaysia sehingga menyebabkan pelajar-pelajar menjadi lemah dalam subjek-subjek agama. Mahathir pula pada masa itu hanya mengiyakan Anwar.

Pada sekitar tahun 2002, Mahathir selaku Perdana Menteri ketika itu, mengarahkan semua sekolah di Malaysia mengajar Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris. Mungkin masa tu dia terlalu jatuh cinta dengan Mat Saleh hinggakan dia nak semua anak Malaysia belajar sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris. Beberapa ketika selepas itu, kedengaran suara-suara daripada Rakyat jelata dan pemimpin pembangkang mengenai ketidakpuasan hati mereka terhadap isu ini. saya pun tidak setuju teramat dengan tindakan mahathir yang menggila babi ini.

Namun demikian, ada sedikit perkara yang membuatkan saya berasa geli hati. Kejahatan Mahathir memansuhkan pengajaran bahasa Melayu dalam Sains dan Matematik adalah sama dengan kejahatan Anwar dalam memansuhkan tulisan Jawi tetapi Anwar seolah-olah amat cinta kepada Bahasa Melayu setelah memansuhkan tulisan Jawi. Hmm…anda fikirlah sendiri…

No comments: