3/12/09

QAULUL HIKMAH

Imam Ja’far as-Sadeq (AS) has said:“Do treat kindly your parents so that your children do the same to you; and be pious unto the wives of people so that your wives remain pious.”

Imam Amir al-Momenin ‘Ali (AS) told Imam al-Hasan (AS):“Shall I teach you four traits by which you will be in no need of any medical treatment?”“Yes,” Imam al-Hasan answered. Then, ‘Ali (AS) said:1. Do not sit for food (in order to eat) unless you are hungry;2. And, do not leave the (table of) food but you still have an appetite for it;3. Chew (your food in your mouth) well;4. And, when you want to go to bed, (primarily) go to the washroom to ease nature.If you take these in action, you will be in no need of any medical treatment.”

PERJUANGAN BUKAN DIHAMPAR DENGAN PERMAIDANI MERAH

'Jangan tanya bila Islam akan memerintah tetapi tanya bila masa kita menyumbang kerja-kerja untuk kemenangan Islam. Perjuangan bukan dihampari dengan permaidani merah tetapi dihampari dengan onar dan darah'
Al-Quran merupakan kitab suci terakhir diturunkan oleh Allah SWT kepada Nabi Muhammad s.a.w.
Apabila turunnnya kitab ini maka segala syariat yang terdapat di dalam kitab yang lain termansuh. Inilah hebatnya al-Quran yang diturunkan kepada nabi kita Muhammad s.a.w. yang merupakan nabi akhir zaman.
Keunikan al-Quran yang tidak boleh dinafikan oleh mana-mana pihak kerana ia adalah kitab suci yang kekal sehingga hari kiamat. Ia dibawah peliharaan Allah Yang Maha Agung.
Al-Quran bukan buku novel biasa yang penuh khayalan, jauh sekali buku penglipur lara, tetapi ia adalah kalam Allah yang tidak boleh ditiru oleh orang kafir Quraisy yang hebat dari segi kesusasteraan mereka yang sering dipamerkan di pasar Ukaz. Allah menjadikan Nabi Muhammad s.a.w. seorang yang ummi, jauh sekali seorang ahli sastera.
Kita sebagai anggota jemaah Islam di negara ini yang sudah meletakkan asas yang kukuh di dalam perlembagaan parti, bahawa rujukan kita ialah al-Quran, hadis, ijma’ dan qias.
PAS boleh berjalan sampai kini kerana kita ada rujukan yang asas iaitu al-Quran. Kita tidak pernah hanyut walaupun kita di landa tsunami, taufan dan banjir besar. Kerana kita mempunyai asas yang kukuh dalam perjuangan Islam iaitu al-Quran yang memberi aspirasi perjuangan kepada kita.
1. Al-Quran sebagai petunjuk
"Demikianlah al-Kitab yang tidak ada keraguan padanya memberi petunjuk kepada orang yang bertakwa." (al-Baqarah:2)
Al-Quran bukan diturunkan untuk memberi berkat kepada manusia sahaja, tetapi ia adalah panduan yang mesti dipegang oleh manusia di atas muka bumi ini agar ia tidak terpesong daripada hidup manusia.
Kalau manusia mengambil lain daripada apa yang ditunjukkan oleh al-Quran maka manusia tidak akan berjumpa jalan dan pedoman dan akan berada di dalam kesesasatan yang nyata. Petunjuk al-Quran adalah jelas yang tidak diselindungi falsafah yang berbelit dan cerita dongengan yang direka.
2. Al-Quran sebagai pembeza antara benar dengan yang salah.
Berpegang dengan al-Quran bermakna kita dapat membezakan antara yang benar dengan batil. Kerana al-Quran sebagai penyuluh yang terang, barang pasti ia tidak akan mengkaburkan peganutnya yang kuat berpegang dengan al-Quran.
Kita mampu menghadapi segala bentuk kepalsuan yang dijelmakan oleh musuh-musuh Islam untuk menyekat sokongan terhadap Islam di negara ini. Kita sudah barang pasti ingat bagaimana rakyat di Malaysia yang dikaburkan dengan program Islamisasi tajaan Dr Mahathir Mohamad waktu beliau menjadi Perdana Menteri.
Semua badan-badan dakwah menyokong apa yang kerajaan bawa dengan anggapan bahawa Islam menghijau pada zaman Dr Mahathir. Sewaktu itu PAS menentang arus walaupun kita hanya keseorangan, kerana orang lain semuanya kena ubat bius program Islamisasi. Akhirnya ijtihad PAS yang menentang arus tepat apabila peristiwa pemecatan Dato Seri Anwar Ibrahim daripada Umno setelah 17 tahun dengan arus Islamisasi.
Sekali lagi rakyat di tipu melalui program Islam Hadhari yang dianjurkan oleh Dato� Seri Abdullah Ahmad Badawi ketika mula memegang jawatan Perdana Menteri. Pada peringkat awal ramai juga orang sudah terpukau, harapan baru kepada PM baru yang dianggap sebagai keturunan ulama, datuk dan ayahnya sendiri sebagai ulama yang tersohor di sebelah utara.
Harapan baru untuk rakyat Malaysia melihat Islam akan berkembang setelah kecewa dengan Dr Mahathir yang dianggap orang yang tidak boleh diharap memberi tumpuan kepada Islam.
Tetapi alhamdulillah PAS sebagai parti yang berpegang dengan al-Quran terus istiqamah menolak mentah-mentah Islam Hadhari. Maka terpaksa pihak kerajaan mengadakan bengkel untuk menolak hujah PAS.
Dengan berkat petunjuk al-Quran maka tidak berapa lama terserlah wajah manusia yang hipokrit yang hendak Islam dengan gambar Imam Islam Hadhari memegang perempuan dalam satu majlis dan disebar dengan meluas di internet, akhirnya Islam Hadhari sudah tidak relevan seperti juga Umno yang tidak relevan di persada politik tanah air.
Kita yakin Islam Hadhari ciptaan manusia akan mati kerana ia bukan Islam hak milik Allah SWT.
3. Al-Quran mengkhabarkan balasan orang yang dusta kepada Allah SWT
Semua ini menjadi pengajaran kita sebagai duat (pendakwah) perlu memberi pengajaran kepada masyarakat supaya jangan mengulangi tabiat kaum yang sudah dibinasakan oleh Allah SWT.
Pembalasan terhadap kaum yang mendustakan ayat Allah seperti melanda kepada kaum Nabi Nuh yang ditenggelami banjir besar sehingga habis zuriatnya, kaum Hud yang dilanda ribut taufan, kaum nabi Soleh ditimpa gempa bumi.
Kesemuanya ini alah gambaran yang Allah sebut di dalam al-Quran untuk menjadi pengajaran kepada kita supaya kita tidak mengulangi kesilapan mereka. Maka kita sebagai pendakwah perlu memberi amaran supaya masyarakat tidak terjebak dengan kancah kemurkaan Allah.
Sekarang ini negara yang dilanda dengan berbagai kesempitan rezeki (kenaikan barang keperluan), rompakan, pembunuhan di sana sini. Semua ini kerana maksiat yang dilakukan oleh manusia yang engkar kepada Allah. Kita yang tidak berdosa juga terpalit sama kerana angkara daripada perbuatan mereka yang tidak bertanggungjawab ini. Allah SWT telah menarik nikmat bahagia dan aman dalam negara ini.
Di Malaysia sekarang, kaya pun payah kerana perompak sentiasa mengintip ke mana kita dan keluarga pergi. Kalau miskin pun payah kerana sempit hendak berbelanja kerana kenaikan harga barang yang melimpah melambung.
Allah menarik nikmat kerana manusia yang tidak bersyukur kepada Allah walaupun negara kita ini dilimpah dengan nikmat yang banyak seperti petroleum, kelapa sawit, balak, getah, mutiara dan pelbagai lagi. Tapi tidak cukup, walaupun rakyat hanya 26 juta sahaja. Ini adalah bala yang Allah melanda negara kita pada hari ini.
4. Motivasi kepada pendakwah
Al-Quran menjelaskan bahawa mereka yang berjuang di jalan Allah dijanjikan kemenangan di atas muka bumi ini. Firman Allah SWT yang bermaksud: "Allah menjanjikan orang-orang yang beriman dan beramal soleh dari kalangan kamu (wahai Muhammad) bahawa dia akan menjadikan mereka khalifah yang memegang kuasa pemerintahan di bumi, sebagaimana dia telah menjadikan orang-orang yang sebelum mereka khalifah yang berkuasa dan dia akan menguatkan dan mengembangkan agama mereka yang telah diredai-Nya untuk mereka dan dia juga akan menggantikan bagi mereka keamanan setelah mereka mengalami ketakutan (dari ancaman musuh)." (al-Nur: 35)
Kemenangan adalah janji Allah, dan pasti akan diperolehi oleh mereka yang berjuang di atas agama Allah sebagaimana Allah memulakan dengan lafaz wa�ada bermaksud "telah menjanjikan" di mana kemenangan dunia kepada orang yang beriman dan beramal soleh apabila tiba masanya.
Jangan tanya bila Islam akan memerintah tetapi tanya bila masa kita menyumbang kerja-kerja untuk kemenangan Islam. Perjuangan bukan dihampari dengan permaidani merah tetapi dihampari dengan onar dan darah.
Janji ini bukan sahaja di tulis dalam al-Quran malahan dicatat dalam kitab Zabur Nabi Daud AS lagi. Firman Allah SWT dalam surah al-Anbiya�: 105 �Sesungguhnya telah kami wartakan dalam kitab Zabur selepas peringatan bahawa bumi ini akan diwarisi oleh hamba-hamba yang soleh.�
Pesanan al-Syahid Syed Qutb pernah menyebut "kebatilan nampak kuat, tetapi tidak kekal, manakala kebenaran nampak lemah tetapi akan kekal."

sunnah syiah wahabi

Umat Islam pada hari ini lebih mementingkan mazhab daripada agama. Lihat sahaja bagaimana perbalahan mazhab di Iraq, Maghribi malah apa kurangnya negara kita Malaysia? Mazhab bagi mereka yang berfikrah dan ‘alim tantang ilmu kemazhaban hanya ada 2 sahaja dalam Islam iaitu Syiah dan Sunnah. Bagi mereka yang tidak berfikrah dan tidak faham mengenai ilmu kemazhaban akan mengatakan mazhab sebenarnya terbahagi kepada 3 iaitu ditambah pula dengan mazhab Wahabi. Pelik..pelik..pelik…
Mazhab Sunnah wal Jamaah terbahagi lagi kepada beberapa cabang antaranya Hanafi, Hanbali dan sebagainya. Bagi pengikut-pengikut fanatik mazhab Sunnah wal Jamaah ini, mereka terus menerus menggelarkan diri mereka sebagai satu-satunya yang akan diterima Allah daripada 72 golongan yang pernah rasulullah sebutkan. Tidak salah jika mengatakan diri mereka yang 1 itu tetapi menjadi salah besar apabila menyesatkan yang lainnya dan mengkafirkan pula yang lainnya. Hal inilah yang berlaku terhadap majoriti pengamal mazhab Ahlul Sunnah. Mazhab Ahlul Sunnah itu tidak salah tetapi pengikutnya yang tiada ilmu inilah yang terlalu fanatik dan sesuka hati mengkafirkan mazhab lain dan mengikut telunjuk Yahudi dalam usaha mereka untuk memecah belahkan umat Islam. Ulama’ pernah mengeluarkan fatwa bahawa, menjadi satu kesalahan jika terlalu fanatik dalam bermazhab.
Disebabkan ramai dari kita semua telah ‘alim tentang mazhab kita Ahlul Sunnah di Malaysia mahupun dimana-mana negara yang bermazhabkan Sunnah, maka saya lebih suka mengetengahkan isu mazhab Syiah yang sering dipersoalkan oleh kita tentang kesahihannya. Pertama sekali, perlu difahami bahawa Syiah merupakan mazhab yang paling banyak cabangnya iaitu lebih daripada 150 berbanding dengan Ahlul Sunnah yang hanya kurang daripada 50 mazhab. Tentu kita semua tertanya-tanya mana datangnya banyak-banyak mazhab tu? Sebenarnya, jumlah yang kita jumlahkan tadi termasuklah mazhab-mazhab yang sesat, murtad, rekaan, dan sebagainya. Sebagai contoh kalau didalam mazhab Sunnah wal Jamaah ada mazhab Ayah Pin. Ada mazhab Abd Qahhar. Macam-macam lagi. Begitu juga dengan Syiah yang ada mazhab Aziotropogan, syiah malikiyyah dan sebagainya yang jelas terpesong daripada aqidah pegangan Umat Islam. Namun begitu, adakah dengan kekafiran dan kesesatan sesetengah kumpulan tersebut kita ingin mengkafirkan kesemua pengikut syiah? Atau kerana Ayah Pin kita hendak mengatakan Ahlul Sunnah itu semuanya sesat dan kafir?
Kita golongan terpelajar, berfikrah dan mempunyai asas perjuangan yang kuat dan kukuh. Namun, hanya kerana mazhab kita mudah menjadi musuh dan berkelahi sesama sendiri. Sungguh tidak digemari Ayatullah mahupun As-syeikh dari Ahlul Sunnah. Hal ini jugalah yang berlaku didalam kampus-kampus di unversiti mahu pun kolej-kolej. Perbalahan mazhab kian merebak. Akibatnya, tanzim punah, usrah entah ke mana dan siswa serta siswi menjadi “buta”. Gerakan dakwah pula, hilang taringnya. Mari kita lihat pula sejarah kewujudan mazhab yang kita kelahikan pada zaman ini.
Mazhab dicipta oleh manusia biasa dan kewujudannya hanya selepas lebih kurang 200 tahun pemergian Nabi Muhammad ke alam baqa’. Sepanjang nabi hidup, ataupun ketika saat-saat akhir kewafatannya, tidak pernah terkeluar pun sepatah kalimah mengenai mazhab. Nabi hanya pernah berpesan, selagi kamu berpegang pada al-Quran dan as-Sunnah, maka kamu tidak akan sesat. Maksud Sunnah disini bukanlah mazhab Sunnah wal Jamaah tetapi sunnah yang dimaksudkan ialah apa yang nabi pernah lakukan dan ucapkan. Kepanasan dan kehangatan perbezaan mazhab dicetuskan pula oleh agen-agen Mossad yang berperanan memecah belahkan umat Islam. Natijahnya, tercetus perang mazhab di Iraq, Malaysia, dan sebagainya. Paling kritikal pada saat ini 2009, ialah di Maghribi. Maghribi menyaksikan pengusiran keluar orang-orang Syiah dari negaranya dan pada 7 mac 09 lalu, maghribi secara rasmi memutuskan hubungan diplomatik dengan Iran kerana semakin ramai rakyatnya mengikut imam-imam Syiah Imamiyyah dari Iran. Salahkah mengikut Imam syiah Imamiyyah ketika solat? Berbezakah solat mereka dengan solat kita? Saya minta saudara-saudara sekalian kaji semula apa yang bezanya antara solat kita dengan solat mereka. Semuanya sama sahaja. Tidak ada beda. Tidak ada yang lainnya. Adapun sedikit perbezaan itu hanyalah perihal meletakkan batu di tempat sujud. Namun, perihal ini bukanlah satu kewajipan dalam solat orang-orang Syiah Imamiyyah. Saya sendiri pernah bersolat dengan meletakkan batu di tempat sujud. Batu itu bukannya disembah, tetapi, asal peristiwa batu di tempat sujud ini adalah kerana ada hadis dan situasi dimana Rasulullah pernah bersolat tanpa sejadah dan kemudian ketika sujud, terdapat batu ditempat sujudnya. Jadi, boleh dikatakan, kerana para ulama’ dan para perawi hadis mereka pernah melihatkan situasi berkenaan, maka mereka menceritakannya dan jadilah satu hadis dalam mazhab berkenaan. Bukankah apa sahaja yang pernah dilakukan nabi merupakan satu sunnah? Maka, ulama’ Sunnah tidak pernah mengkategorikan hal ini sebagai sesat mahupun terkeluar dari agama. Anda boleh rujuk pelajar jurusan “perbandingan agama” di UIA mahupun diluar negara yang belajar lebih mendalam tentang hal ini.
Agen Mossad amat berkaliber dan berstrategi. Rancangan mereka biasanya amat berkesan dan terkesan terhadap Muslim sejagat. Lihat sahaja isu Mazhab. Bagaimana perbalahan mazhab boleh menyebabkan ribuan terbunuh di Iraq. Perbalahan Mazhab menyebabkan wujudnya diskriminasi antara Sunnah dan Syiah hingga hari ini. kerajaan Iran merupakan pemegang mazhab Syiah Imamiyyah yang tidak sesat dan amat hampir segala hukum-hakamnya dengan mazhab Syafie. Antara mazhab Syafie dan Syiah Imamiyyah, fiqhnya lebih hampir dan lebih sama berbanding antara mazhab Syafie dengan hanbali mahupun hanafi. Sebagai contoh, perihal kedudukan menghadap qiblat ketika baring. Mengikut mazhab syafie, kaki yang perlu dihadapkan ke Qiblat ketika baring terlentang. Namun, mazhab-mazhab lain dalam Ahlul Sunnah mengatakan, kepala yang perlu dihadapkan ke arah qiblat ketika baring terlentang. Namun, Syiah Imamiyyah bersependapat dengan mazhab Syafie. Banyak lagi perihal-perihal fiqh yang wujud banyak persamaan antara mazhab kita syafie dengan Syiah Imamiyyah. Justeru, berhentilah mengkafirkan Syiah Imamiyyah.
Tidak salah untuk memberitahu bahawa wujud kesesatan dan kekafiran dalam Syiah itu sendiri, tetapi perlu dijelaskan mazhab syiah yang mana dan apa namanya. Jangan tuduh secara menyeluruh dan semborono. Tn Guru Hj Hadi dan Yusuf Qardhawi pernah mengingatkan umat Islam agar jangan mengkafirkan sesama Islam sekalipun syiah ke dia..sunnah ke dia…kita hanya orang bawahan yang tidak banyak ilmu, tidak layak mengkategorikan mana-mana pihak sebagai kafir dan sesat selagi dia mengakui Allah itu tuhan, Muhammad itu pesuruh tuhan. Yang suka menimbulkan perihal-perihal melagakan mazhab-mazhab ini ialah ustaz-ustaz kampong yang bangang, sesuka hati mengapi-apikan perbalahan mazhab. Ustaz-ustaz pondok dan yang tidak berkelulusan dengan ilmu aqalnya yang cetek sahaja bertindak sesuka hati mengajar murid-muridnya tentang kesesatan syiah dan wahabi.
Sebut tentang Wahabi, mari kita rujuk sebuah kitab tulisan Maryam Jameelah. Seorang ulama’ muslimah yang terulung dan agung. Berketurunan Israel, berasal daripada keluarga yang menganuti agama Yahudi. Mujahadah beliau amat tinggi sehinggakan beliau pernah ditahan oleh tentera Yahudi dan dikurung bersama-sama dengan beberapa ekor anjing buas. Maka ketika itu, Allah selamatkannya dengan kuasa dan izin Allah. Baliau sering ditahan dan diseksa ketika hayatnya. Dalam bukunya yang bertajuk: suka duka gerakan Islam di Tanah Arab, ada menyebut tentang kewujudan Wahabi. Buku ini diterjemahkan dan diterbitkan di Malaysia oleh seorang ahli PAS dan mendapat lampu hijau daripada pimpinan. Buku kecil berwarna merah yang menceritakan tentang wahabi dan lain-lain gerakan Islam di tanah Arab ini tidak mendapat kelulusan kementerian memandangkan jualannya adalah “bawah tanah”.
Wahabbi diasaskan oleh Muhammad bin Abdul Wahhab dan ia merupakan satu gerakan Islam dan bukannya mazhab atau ajaran baru dalam Islam sebagaimana Islam Hadhari yang popular di Terengganu. Wahhabi telah banyak melalui zaman suka duka mereka menyebarkan dakwah Islamiah sehingga ramai daripada mereka yang terkorban dan dizalimi. Mujahadah mereka adalah yang paling tinggi berbanding kita semua. Bayangkan, ditengah-tengah kesekularan dan kejahilan ummah di Arab Saudi dan Tanah Arab secara umumnya pada masa itu, Muhammad Abd Wahhab dengan lantang berdakwah dan berjaya menambat hati ramai peduduk. Ketika itu, dunia Arab dipenuhi dengan amalan-amalan khurafat dan bid’ah yang melampau. Muhammad dan rakan-rakannya istiqamah dan bermujahadah memulihkan kembali umat islam Arab kepada nur dengan izin Allah.
Timbulnya isu yang mengatakan Wahabi sebagai satu ajaran sesat ialah apabila tercetusnya satu peritiwa menghukum orang berzina pada ketika itu. Ditengah-tengah jiwa umat yang kosong ketika itu, Amerika yang sudah mula bertapak di Saudi ketika itu cuba mencari jalan memutar belit. Dalam islam, perzinaan akan dihukum dengan hukuman rejam bagi mereka yang telah berkahwin. Maka pada ketika itu, julung kali diadakan hukuman sebegini didunia setelah tumbangnya empayar Islam yang meninggalkan hukum Allah. Maka sebaik sahaja hukuman selesai dijalankan, tersebar luaslah berita mengenai wahabi ini. kononnya, pemikiran junud menyeksa umat sedemikian rupa. Kononnya, wahabi cuba membawa Islam yang salah dan sesat sedangkan umat Islam lain yang pada ketika itu tidak pernah membuat kajian apa yang dikatakan sesat oleh Amerika itu tentang Wahabi? Umat Islam yang buta ketika itu terus menerus menerima dakwaan seorang kafir terhadap saudara kita yang Islam itu. Betapa bodohnya umat ketika itu kerana sanggup mempercayai Yahudi daripada Islam. Bodohnya yang menyatakan Wahabi itu sesat. Jika anda mangatakan wahabi itu sesat, maka solat anda di baitullahilharam adalah tidak sah kerana imam di masjidilharam semuanya mengikut apa yang diajar oleh Muhammad Abd Wahab ini. Maka awasilah mulut kita daripada mengkafirkan dan menyesatkan saudara-saudara kita. Salahkah kiranya wahabi melarang apa yang tidak pernah dilakukan rasulullah? Kan elok jika begitu…tetapi mengapa kita terlalu junud dalam hal ini? wahabi berpegang dengan ajarannya yang tegas dan bagi mereka tidak ada gurauan yang melampau dalam Islam selaras dengan apa yang pernah dinasihatkan nabi kita. Wahabi tidak pernah mengeluarkan dakwaan sesiapa yang melakukan apa yang nabi tidak pernah buat adalah kafir. Namun kita hari ini sewenang-wenangnya menuduh wahabi kafir dan sesat kerana mereka menolak segala perkara yang tidak pernah nabi sabdakan dan lakukan. Maka dimanakah integriti kita sebagai seorang muslim? fikir-fikirkanlah….

Apa sahaja tentang ketidakpuasan hati antum dan pertanyaan, boleh lah emailkan kepada aku_misteri_90@yahoo.com

Ana akan cuba menjawab berdasarkan apa yang ada pada ana. Wallahua’lam.

Prinsip ketaatan, syura dan sikap raja-raja

Ketika Ratu Balqis menerima sepucuk surat daripada Raja Sulaiman a.s, ratu itu telah bermesyuarat terlebih dahulu dengan mengumpulkan pendapat berhubung pendirian yang harus ditegakkan untuk mendepani seruan Tauhid oleh raja Bani Israel tersebut.
Ratu Balqis menyedari akan perihal kekuatan bala tentera Raja Sulaiman. Ratu telah mendengar kekuasaan dan kekuatan Raja Sulaiman itu bukan calang-calang. Bani Israel itu pernah ditakluk Jalut. Kemudian dibangkitkan Talut untuk mendepani Jalut.
Setelah itu, Jalut terbunuh oleh salah seorang tentera bernama Daud. Dan dengan kerana itulah Daud akhirnya diangkat sebagai raja yang bijaksana. Kini, anaknya Sulaiman telah mengambil takhta dan kedudukannya sebagai raja Bani Israel yang baru.
Ratu Balqis pernah mendengar kehebatan Daud. Baginda boleh melembutkan besi keras dengan tangannya. Tetapi, Daud juga gemar bersuluk sendirian menyanyikan lagu pujian kepada Tuhan dengan kitab Zabur (Mazmur).
Suaranya yang gemersik itu menyebabkan haiwan dan burung-burung yang berterbangan menjadi jinak, terpaku lalu ikut sama bertasbih mengelilingi Daud tatkala gurindam lagu pujian kemesraan kepada Tuhan itu didendangkan. Pada zaman anak Daud, iaitu Sulaiman, burung-burung itulah yang menjadi bala tentera anak-anaknya. Sulaiman memahami jalan bahasa haiwan.
Tadi Ratu Balqis telah menerima sepucuk surat daripada burung Hud Hud yang kini diangkat sebagai 'wartawan ' baru bagi mewakili Raja Sulaiman itu.
Ratu mula bermesyuarat Lalu bermesyuaratlah baginda sang ratu bersama-sama para pembesarnya guna mencari keputusan dan mencapai kata sepakat berhubung isi kandungan surat Raja Sulaiman itu. "Aku penyembah matahari walhal Sulaiman menyembah Tuhan yang tidak kelihatan, tak dapat dicapai pancaindera," si ratu berbisik sendirian sambil menunggu kehadiran para pembesar. "Agama kedua-dua kerajaan ini berbeza."
Balqis melihat surat Sulaiman itu berulangkali. Pada awal-awal surat itu tertulis nama Allah, Tuhan Raja Sulaiman yang bersifat pemurah, penyayang dan mengasihani.
"Apakah Sulaiman itu juga bersifat penyayang seperti Tuhannya?" hatinya berbunga dan dia tersenyum sendirian. Para pembesar sudah bersedia mendengarkan titahnya. Tetapi, baginda ratu bukanlah watak yang suka menitahkan hal-hal yang tidak masuk akal dan baginda tidak akan melangkah lebih jauh membuat keputusan tanpa mengambilkira pendapat para pembesarnya. "Sesungguhnya surat itu dari Nabi Sulaiman, dan kandungannya (seperti berikut): 'Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani, "Bahawa janganlah kamu meninggi diri terhadapku, dan datanglah kamu kepadaku dengan menyerah diri (beriman dan mematuhi ajaran ugama Allah).
Raja perempuan itu berkata lagi: "Wahai ketua-ketua kaum, berilah penjelasan kepadaku tentang perkara yang aku hadapi ini; aku tidak pernah memutuskan sesuatu perkara sebelum kamu hadir memberi pendapat dan mempersetujuinya." Mereka menjawab: Kita adalah orang-orang yang kuat gagah dan amat berani merempuh peperangan; dan perkara itu (walau bagaimanapun) terserahlah kepadamu; oleh itu fikirkanlah apa yang engkau hendak perintahkan. Raja perempuan itu berkata: "Sesungguhnya raja-raja, apabila masuk ke sebuah negeri, mereka merosakkannya, dan mereka menjadikan penduduknya yang mulia hina-dina; dan sedemikian itulah mereka akan lakukan.
"Dan bahawa aku hendak menghantarkan hadiah kepada mereka, kemudian aku akan menunggu apakah balasan yang akan dibawa balik oleh utusan-utusan kita." [Surah an-Naml: ayat 30 - 35] Sikap sang Ratu patut diteladani. Baginda sang ratu mengutamakan pandangan pembesar, pemimpin kaum dan rakyat jelata sebelum menitahkan sesuatu. Daulat sang ratu terletak di atas restu, suara, pendapat, pandangan rakyat yang mewakili jiwa, ruh serta pemikiran bangsa.
Baginda tidaklah sesuka hati membuat keputusan tanpa merujuk orang-orang di sekelilingnya terlebih dahulu. Sikap dan pendirian ini sangat Islami dan cenderung ke arah pendirian Tauhid walaupun baginda sang ratu bukannya memeluk agama Tauhid. Allah s.w.t merakam pendirian Balqis ini sebagai contoh teladan kepada raja-raja dan pemerintah.
Kedua, dalam fikiran ratu sudah tersemat andaian dan sepekulasi bahawa raja-raja zalim akan selalu merosakkan negeri lalu menyebabkan orang yang paling mulia menjadi hina-dina. Dengan penuh hati-hati, walaupun diasak oleh para pembesar untuk berperang, maka Balqis tetap menolak saranan supaya kerajaannya berperang dengan kerajaan Sulaiman. Baginda bimbang nasib rakyat jelata yang lebih banyak terkorban.
Lalu baginda ratu memilih jalan perdamaian dengan mengirimkan hadiah sebagai cara melihat tindak-tanduk Raja Sulaiman apabila melihatkan hadiah-hadiahnya yang serba mewah dan barang perhiasan yang berkilauan bak mutiara itu.
Maka apabila (utusan pembawa hadiah itu) datang mengadap Nabi Sulaiman, berkatalah Nabi Sulaiman (kepadanya): "Tidaklah patut kamu memberikan kepadaku pemberian harta-benda, kerana apa yang telah diberikan Allah kepadaku lebih baik dari apa yang telah diberikanNya kepada kamu; (bukan aku yang memandang kepada pemberian hadiah) bahkan kamulah yang bergembira dengan hanya kekayaan yang dihadiahkan kepada kamu (atau yang kamu hadiahkan dengan perasaan megah).
"Kembalilah kepada mereka, (jika mereka tidak juga mahu beriman) maka demi sesungguhnya Kami akan mendatangi mereka dengan angkatan tentera yang mereka tidak terdaya menentangnya, dan kami akan mengeluarkan mereka dari negeri Saba' dengan keadaan hina, menjadi orang-orang tawanan."
Giliran Raja Sulaiman bermesyuarat. Nabi Sulaiman berkata pula (kepada golongan bijak pandainya): "Wahai pegawai-pegawaiku, siapakah di antara kamu yang dapat membawa kepadaku singgahsananya sebelum mereka datang mengadapku dalam keadaan berserah diri memeluk Islam?" Berkatalah Ifrit dari golongan jin: "Aku akan membawakannya kepadamu sebelum engkau bangun dari tempat dudukmu, dan sesungguhnya aku amatlah kuat gagah untuk membawanya, lagi amanah." Berkata pula seorang yang mempunyai ilmu pengetahuan dari Kitab Allah: "Aku akan membawakannya kepadamu dalam sekelip mata!" Setelah Nabi Sulaiman melihat singgahsana itu terletak di sisinya, berkatalah ia: "Ini ialah dari limpah kurnia Tuhanku, untuk mengujiku adakah aku bersyukur atau aku tidak mengenangkan nikmat pemberianNya. Dan sesiapa yang bersyukur maka faedah syukurnya itu hanyalah terpulang kepada dirinya sendiri, dan sesiapa yang tidak bersyukur (maka tidaklah menjadi hal kepada Allah), kerana sesungguhnya Tuhanku Maha Kaya, lagi Maha Pemurah."
Nabi Sulaiman berkata pula (kepada orang-orangnya): "Ubahkanlah keadaan singgahsananya itu, agar kita melihat adakah ia dapat mencapai pengetahuan yang sebenar (untuk mengenal singgahsananya itu) atau ia termasuk dalam golongan yang tidak dapat mencapai pengetahuan yang demikian."
Maka ketika ia datang mengadap, Nabi Sulaiman bertanya kepadanya: Serupa inikah singahsanamu?" Ia menjawab: "Boleh jadi inilah dia; dan kami telah diberikan ilmu pengetahuan sebelum berlakunya (mukjizat) ini, dan kami pula adalah tetap berserah diri (menjunjung perintah Allah)." Dan ia dihalangi (daripada memeluk Islam pada masa yang lalu): apa yang ia pernah menyembahnya (dari benda-benda) yang lain dari Allah; sesungguhnya adalah ia (pada masa itu) dari puak yang kafir. (Setelah itu) dikatakan kepadanya: "Dipersilakan masuk ke dalam istana ini." Maka ketika ia melihatnya, disangkanya halaman istana itu sebuah kolam air, serta dia pun menyingsingkan pakaian dari dua betisnya. Nabi Sulaiman berkata: "Sebenarnya ini adalah sebuah istana yang diperbuat licin berkilat dari kaca". (Mendengar yang demikian), Balqis berdoa: "Wahai Tuhanku, sesungguhnya aku telah menzalimi diri sendiri dan (sekarang aku menegaskan) aku berserah diri memeluk Islam bersama-sama Nabi Sulaiman, kepada Allah Tuhan sekalian alam." [An-Naml: 36 - 44]
Rendah diri Sulaiman a.s. Apabila ada kalangan rakyatnya yang berjaya pindahkan singgahsana Ratu Balqis itu, Raja Sulaiman memuji dan bersyukur kepada Allah dengan sebanyak-banyaknya kerana diberikan rakyat yang gagah perkasa dan taat pula pada perintahnya.
Raja Sulaiman berikhtiar keras menimbulkan rasa kagum dalam hati pihak yang didakwahnya agar baginda ratu itu berasa tertarik kepada agama Tauhid.
Antaranya ialah dengan cara mengambil singgahsana Ratu Balqis itu. Singgahsana lambang kepada kekuasaan seseorang raja. Apabila singgahsana raja boleh dialihkan, bererti pihak yang mengalihkan singgahsana itu tentunya memiliki kekuasaan yang lebih, mengatasi kerajaan yang lain.
Paling penting, baik Raja Sulaiman dan Ratu Balqis, kedua-duanya melakukan musyawarah terbuka bersama para pembesar serta rakyat untuk mencari buah fikiran yang berguna dalam menangani masalah kenegaraan dan urusan dakwah.
Taat terangkat selepas musyawarah
Sesungguhnya Allah menyuruh kamu supaya menyerahkan segala jenis amanah kepada ahlinya (yang berhak menerimanya), dan apabila kamu menjalankan hukum di antara manusia, (Allah menyuruh) kamu menghukum dengan adil. Sesungguhnya Allah dengan (suruhanNya) itu memberi pengajaran yang sebaik-baiknya kepada kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mendengar lagi sentiasa Melihat.
Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada "Ulil-Amri" (orang-orang yang berkuasa) dari kalangan kamu. Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (Kitab) Allah (Al-Quran) dan (Sunnah) RasulNya - jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu), dan lebih elok pula kesudahannya. [Surah an-Nisa': ayat 58 - 59]
Dalam konteks pemerintahan Islam, ketaatan kepada pemerintah, raja-raja itu didahului oleh musyawarah bersama rakyat. Maka, dalam konteks Alam Melayu yang mana Melayu itu beragama Islam, maka perihal ketaatan kepada raja-raja itu mesti dirujuk kepada musyawarah terlebih dahulu.
Raja-raja, pembesar dan pemerintah perlu bermesyuarat mengambil pandangan, membuka ruang terbuka untuk mengambil undi rakyat jika mahu menaikkan pemimpin atau menjatuhkan mereka.
Demikianlah juga.. jika ada pemerintah yang lompat partinya, maka hendaklah rakyat yang terlebih dahulu diminta kata putus persetujuannya. Pendek kata, apa-apa pun projek kenegaraan, menaikkan dan menjatuhkan pemerintahan dan lompat parti, perlulah mendapatkan pandangan umum rakyat terlebih dahulu sebelum berbicara lanjut mengenai ketaatan.
Ini kerana, menurut surah an-Nisa', hal prinsip ketaatan (ayat 59) DIDAHULUI nas yang terkait dengan prinsip penyerahan urusan amanah pemerintahan kepada semua rakyat (ayat 58). Wallahu'alam..

Lemahnya Tanzim dan Gerakan Usrah serta Dakwah di Kampus!

Kelemahan tanzim di kampus-kampus pada hari ini sebenarnya adalah berpunca daripada mas’ul dan ahli tanzim itu sendiri dan bukannya dek tekanan yang pelbagai daripada pihak kementerian dan sebagainya. Mas'ul dalam kalangan pensyarah sendiri kadang-kadang tidak mempertahankan pendirian anak-anak usrahnya. Semua ini akhirnya mematikan semangat juang para pelajar tersebut. Hal ini jarang-jarang disebutkan juga. Namun, iniliah yang berlaku di kebanyakan kampus. Apabila anak-anak usrah kehausan dan ketandusan, mas’ul buat tak layan. Sibuk dengan pelbagai tugasan kononnya. Sedangkan, yang bukan ahli tanzim diberikan pelbagai layanan. Boleh tumpangkan yang bukan Muslim ke dataran menaiki kenderaan, tetapi anak-anak usrah yang seagama dan sebangsa sendiri sering dilupa dan diabaikan. Kononnya ingin mengambil hati para pelajar yang bukan Muslim. Hmm…entahlah…
Kalau mahu dibandingkan dengan zaman 1970-an dahulu, mahasiswa dan pensyarah sama-sama naik ke pentas berpidato serta berjuang mempertahankan pendirian masing-masing sama ada di dalam atau di luar kampus. Sama ada pensyarah dan pelajar, sama-sama dihadapkan dengan pertuduhan dan sama-sama merengkok dalam penjara, sama-sama terbuang dalam ISA. Pada saya, ini baru betul-betul perjuangan. Siswa menyokong gurunya dan gurunya mendokong siswanya. Saling ada kepercayaan dan selalu bahu-membahu antara mereka, mengikat tali kesetiaan dalam merempuh badai kezaliman penguasa. Ini tidak, bila pelajar cuba memaklumkan tentang ancaman gerakan yang lain, pensyarah pula kata ia tidak apa-apa dan tidak mahu mendengar. Natijahnya, berapa ramai yang keluar dari tanzim kita dan sertai tanzim lain?
Dan pada saat itulah pemikiran Hasan al-Banna, buah fikiran al-Maududi dikoyak, kuliah syarahan Shariati diratah hadam segala isinya bersama-sama. Kini, yang tinggal mungkin 'raga dakwah' sedangkan 'jiwa, ruh dakwah' hilang ke mana? Akibatnya, jadilah seperti JIM,ABIM,Tabligh dan HT dan perjuangannya tidak berwasilah yang haq dan tidak ada jalan untuk menjayakan misi dan visi perjuangannya. Ingin mempertahankan Islam, tetapi tidak mengangkat senjata atau sertai pilihanraya. Hanya sekadar omong-omong kosong dan pena-pena yang kehabisan dakwat. Apakah wasilah yang digunakan? Bagaimana mahu memerintah ummah jika tidak boleh menguasai kerajaan?
Dalam tanzim pula, Mungkin masih ada lagi usrah, tamrin yang bersifat program luaran, tetapi penghayatan semula Usul Isyrin (Asas 20), 10 wasiat al-Banna, amaliyyah istisyhadiyyah dan segala-galanya itu semakin tenggelam oleh arus pertengkaran antara Salafi, wahabi, Syiah di IPT. Inilah yang berlaku ke atas seorang sahabat saya daripada KMNS yang memihak kepada Muhammad bin Abd Wahhab dan kemudiannya dimusuhi salah seorang senior usrahnya hanya kerana beliau mempertahankan wahabi dan syiah.
Tapi, jika sesekali sergahan HEP menjengah dengan Aukunya, pensyarah dan mahasiswanya lari bertempiaran, hilang tempat pergantungan. Bermusuh sengketa sesama sendiri memang kuat, tetapi dengan musuh tradisi lari pula. Demonstrasi dan program jemaah pusat langsung tak tunjuk muka. Hanya hebat dihadapan junior sahaja. Itu yang dikeluhkan oleh seorang rakan dari KMNS.
Kepada semua senior dan mas’ul di kampus mahupun sekolah, jagalah adik-adik atau anak-anak usrah anda. Lupakan persengketaan mazhab. Bak kata Allahyarham Hj Fadzil Noor(mantan Presiden PAS) ketika mengulas perselisihan faham tentang mazhab antara Dr Abdul Aziz Hanafi dan seorang lagi ulama’ yang saya terlupa namanya, “isu mazhab ni dah dibahas dan selesai sejak beratus-ratus tahun dulu lamanya, kita yang kemudian ni tak payah lagi usik tang tu”. Lebih kurang begitulah bunyinya. Lagipun, Allah dan Rasul tak pernah pula suruh kita berjuang mempertahankan mazhab, tetapi Allah dan Rasul suruh kita berjuang mempertahankan agama Islam kita. Malahan, Nabi pernah bersabda: sesiapa yang berpegang kepada al-quran dan as-sunnah maka dia tidak sesat. –au kama qal- tak pernah pula saya terbaca atau terdengar hadis yang mengatakan kita perlu berpegang pada mazhab. Mazhab hanya sebagai panduan kita mengikut hukum hakam yang kita rasa kita yakin dengannya. Selagi bertuhankan ALLAH dan Berasulkan Muhammad, maka dia tidak kafir. Perlu ingat itu!!!